Τις ευθύνες για τον χειρισμό της παραμονής των αποθεμάτων νιτρικής αμμωνίας στο Λιμάνι της Βηρυτού αναζητούν πλέον στο Λίβανο προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες για τα αίτια της φονικής έκρηξης.
Σύμφωνα με τους The Moscow Times, οι σχεδόν 3.000 τόνοι ενός εξαιρετικά εκρηκτικού υλικού που προκάλεσε την καταστροφική έκρηξη της Τρίτης στη Βηρυτό προήλθε από ένα πλοίο που ανήκει σε Ρώσο επιχειρηματία επικαλούμενες την τηλεόραση του Λιβάνου και μέλη του πληρώματος του πλοίου.
Οκτώ Ουκρανοί και ένας Ρώσος αποτελούσαν το πλήρωμα. Με τη βοήθεια ενός Ουκρανού προξένου, πέντε Ουκρανοί επαναπατρίστηκαν, αφήνοντας τέσσερα μέλη του πληρώματος να φροντίσουν το πλοίο. Ο Igor Grechushkin φέρεται να είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας Teto Shipping με έδρα τη Λεμεσό της Κύπρου, ενώ ξένα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ο Ρώσος είναι ιδιοκτήτης μεγάλης περιουσίας στην Κύπρο, χωρίς να επιβεβαιώνεται η κυπριακή του υπηκοότητα.
Το σχετικό ρεπορτάζ του Al Jazzera, αναφέρει σύμφωνα με το sigmalive.com πως τα αποθέματα νιτρικής αμμωνίας έφθασαν στον Λίβανο τον Σεπτέμβριο του 2013, σε ένα φορτηγό πλοίο που ανήκει στη Ρωσία και φέρει σημαία της Μολδαβίας. Το Rhosus, σύμφωνα με πληροφορίες από τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Fleetmon, κατευθυνόταν από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη.
To Rhosus αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει στη Βηρυτό αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα στη θάλασσα, σύμφωνα με δικηγόρους που εκπροσωπούν το πλήρωμα του σκάφους. Όμως οι Λιβανέζοι αξιωματούχοι εμπόδισαν το σκάφος να πλεύσει και τελικά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες και το πλήρωμά του – πληροφορίες που επιβεβαιώθηκαν εν μέρει από τον Fleetmon. Το πλοίο ανήκε και λειτουργούσε από τον κ. Grechushkin Igor, Ρώσο πολίτη που είναι κάτοικος της Κύπρου (τελευταίος γνωστός διευθυντής Teto Shipping, Κύπρος), αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.
The ammonium nitrate that exploded was reportedly brought to Beirut on a Moldovan ship owned by a Russian in Cyprus, Igor Grechushkin, who declared bankruptcy & “abandoned” it there https://t.co/ucDE64bpYH pic.twitter.com/avNT5MhL8M— Alec Luhn (@ASLuhn) August 5, 2020
Πάντως σε αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρέθηκε εταιρεία γραμμένη με όνομα Teto Shipping στην Κύπρο. Ωστόσο ο Igor Grechushkin εμφανίζεται ως Manager σε μια εταιρεία με όνομα Unimar Service η οποία εταιρεία.
Στη συνέχεια, το επικίνδυνο φορτίο του πλοίου εκφορτώθηκε και τοποθετήθηκε στο υπόστεγο 12 του λιμανιού της Βηρυτού, μια μεγάλη γκρίζα κατασκευή που βλέπει στον κύριο αυτοκινητόδρομο Βορρά-Νότου της χώρας στην κύρια είσοδο της πρωτεύουσας.
Μήνες αργότερα, στις 27 Ιουνίου 2014, ο τότε διευθυντής του Τελωνείου του Λιβάνου Shafik Merhi έστειλε μια επιστολή που απευθύνεται σε έναν ανώνυμο «δικαστή επειγόντων ζητημάτων, ζητώντας λύση στο επικίνδυνο φορτίο, σύμφωνα με έγγραφα που κοινοποιήθηκαν στο διαδίκτυο.
Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έστειλαν τουλάχιστον πέντε ακόμη επιστολές τα επόμενα τρία χρόνια – στις 5 Δεκεμβρίου 2014, στις 6 Μαΐου 2015, στις 20 Μαΐου 2016, στις 13 Οκτωβρίου 2016 και στις 27 Οκτωβρίου 2017 – ζητώντας καθοδήγηση. Πρότειναν τρεις επιλογές: Την εξαγωγής της νιτρικής αμμωνίας, την παράδοση στον στρατό του Λιβάνου ή την πώληση σε ιδιωτική εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου.
Πάντως έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι το πλοίο πριν φτάσει την Βηρυτό είχε καταγράψει ως προηγούμενο λιμάνι αυτό της Κωνσταντινούπολης στις 2 Οκτωβρίου 2013.
Τώρα οι υπηρεσίες ασφαλείας του Λιβάνου και στην Κύπρο αναζητούν τον Ρώσο, στο πλαίσιο των ερευνών για την τεράστια έκρηξη, ενώ η δήλωση του Λιβανέζου πρωθυπουργού για ευθύνες με αναφορά στο 2014, ξεκαθαρίζουν το τοπίο της στοχοποίησης.
«Νόμιζα ήταν λίπασμα»
Ο καπετάνιος του πλοίου Rhosus, του οποίου το φορτίο εξερράγη στο λιμάνι της Βηρυτού, σχολίασε το θλιβερό συμβάν σε συνέντευξη του στο κανάλι «Moskva 24 TV», όπως αναφέρει το sigmalive.com
«Νόμιζα ότι ήταν λίπασμα», δήλωσε κληθείς να σχολιάσει την φονική έκρηξη στη Βηρυτό.
Σύμφωνα με τον Μπόρις Προκόσεφ, το πλοίο μετέφερε σχεδόν τρεις τόνους συμπυκνωμένης νιτρικής αμμωνίας από το Μπατούμι στην Μοζαμβίκη.
«Νόμιζα ότι ήταν λίπασμα. Έτσι, σκέφτηκα ότι ο στόχος ήταν να κάνουμε πιο γόνιμα τα χωράφια. Αυτό αναφερόταν στα έγγραφα», είπε ο καπετάνιος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όλες οι εγκαταστάσεις του πλοίου ήταν κλειδωμένες και τα κλειδιά φυλάσσονταν από τις υπηρεσίες μετανάστευσης του λιμανιού. Αρκετοί άνθρωποι που έπρεπε να ελέγξουν την κατάσταση του πλοίου, ήρθαν να επιθεωρήσουν τον Rhosus, συμπλήρωσε.
«Θεωρητικά, έπρεπε να έχουν ορίσει ένα άτομο, μια ομάδα που θα κοίταζε το πλοίο, για να ελέγξει την κατάστασή του. Πώς και τι έκαναν εκεί, δεν μπορώ να ξέρω. Αλλά τότε έμαθα ότι το (φορτίο) φέρεται να ξεφορτώθηκε, η νιτρική αμμωνία μεταφέρθηκε στην αποθήκη υπό την ευθύνη του Υπουργείου Μεταφορών», δήλωσε ο Προκόσεφ.
Το 2014, το πλοίο Rhosus κατασχέθηκε στο λιμάνι της Βηρυτού λόγω σοβαρών παραβιάσεων των κανόνων λειτουργίας.
Ο ιδιοκτήτης του πλοίου απέσυρε το ενδιαφέρον του για αυτό.
Ως αποτέλεσμα, το πλήρωμα δεν πληρώθηκε και το φορτίο παρέμεινε στα αζήτητα στην πρωτεύουσα του Λιβάνου, για έξι χρόνια.